„Za každý uběhnutý, ušlý, uplavaný nebo na kole ujetý kilometr se do banku přidala koruna. Takže lidé kvůli mně museli absolvovat 150.000 kilometrů. Jsem nesmírně šťastný. Pomůže mi to v obyčejném životě i v mých sportovních snech,“ řekl po předání handicapovaný sportovec Zdeněk
„Konečně se do toho opřu“
Čtyřiatřicetiletý Zdenek je sportovec tělem i duší. V březnu roku 2019 ho srazil na kolena těžký úraz na snowboardu, při kterém utrpěl poškození míchy a stal se z něj vozíčkář. „Stalo se to ve Slovinsku, spadnul jsem na snowboardu a zlomil jsem si dva obratle a poškodil míchu. Bohužel jsem přestal cítit polovinu těla. Už dva roky rehabilituju a pracuju na tom, aby zlepšení bylo co největší,“ popisuje úraz Zdenek. Se svou životní situací se dokázal vyrovnat. Přesto mu však chybí sport, který od malička miloval. Sám říká, že venku je mu nejlépe a touží se po dvou letech rehabilitací ke sportu vrátit. „Chtěl bych být zase aktivní a handbike mi to umožní. Už ho mám doma. Doteď byla ale sportoviště zavřená a počasí moc nepřálo, takže jsem ho ještě moc vyzkoušet nestihl. Poprvé se na něm chystám vyrazit s kamarádem Tomášem Pernikem, který vlastně za tímhle vším stojí. Sám si zatím netroufám. Mám už ale za sebou třeba soustředění s hokejisty z parahokeje, které bylo super. Teď už se těším, že díky handbike začnu zkoušet různé sporty a konečně se do toho opřu,“ vysvětluje Zdenek Obadal.
Handbike Zdenkovi pomůže nejen při rehabilitaci a sportu, ale také při každodenním životě. Bydlí totiž v penzionu na kopci v Ivančicích. Díky handbike se tak domů dostane podstatně komfortněji než na invalidním vozíku. „Odborníci se shodují, že handbike zprostředkovává plnohodnotnou mobilitu a dopřává pocit svobody a volnosti pohybu. Tento rehabilitační prostředek zatěžuje a posiluje i jiné svalové skupiny, než které člověk na vozíku běžně používá. Jsem rád, že jsme díky projektu B. Braun pro život pomohli splnit další sen a Zdenkovi alespoň částečně usnadnit život,“ říká Martin Kuncek, člen vedení zdravotnické Skupiny B. Braun.
Vraťme Zdenka do života
Kamarádi Zdenka po úraze nenechali padnout a pomáhají, jak se dá. Do projektu B. Braun pro život Zdenka přihlásil jeden z jeho přátel Tomáš Pernik, který je zároveň zaměstnancem B. Braun. „Tomáš je můj dlouholetý kamarád. Byl u toho, když se mi úraz stal a neustále mi pomáhá. Zapojení do výzvy bylo to pro mě překvapení, které mi vlilo optimismus do žil,“ vzpomíná Zdenek. „Se sportem jsem začal už ve škole. Bavila mě atletika, šplhal jsem, později jsem se věnoval kitingu, lyžování, snowboardu. Jezdil jsem na ferraty, hrál jsem fotbal. Proto se teď těším, že si i díky zaměstnancům Skupiny B. Braun vyrazím s kamarády na handbike a budu si moct zase užít výlety a pohyb venku,“ vysvětluje Zdenek.
Vozíčkáři vozíčkářům
Charitativní slavnostní předávání handbiku v hodnotě 150.000 korun proběhlo v Paku Anthropos v Brně. Dárek Zdenkovi předali ambasadoři projektu B. Braun pro život paralympionici Kateřina Antošová a David Drahonínský. Jejich příběhy a touha bojovat a nevzdávat se jsou totiž nesmírně inspirující nejen pro ty, které postihl podobný osud. Oba se mimo jiné dokázali kvalifikovat na blížící se paralympiádu a v srpnu odjíždí do Tokia. Na slavnostním předávání si mohl každý zájemce handbike libovolně vyzkoušet. Toho využil také Zdenkův kamarád Tomáš, který zároveň poděkoval svým kolegům za účast ve výzvě: „Děkuji všem kolegům, kteří se zapojili a pomohli. Moc si toho vážím. Těším se, že se Zdenkem znovu vyrazíme a užijeme si léto sportováním v přírodě.“
B. Braun pro život
B. Braun pro život je dlouhodobý projekt, který propojuje zdravotníky i pacienty, kteří se ocitli v těžké životní situaci. Formou sportovních výzev se do projektu může zapojit každý zaměstnanec a podpořit konkrétní projekt. Kdokoli, kdo rád chodí na tůry, jezdí na kole, běhá, leze, plave, cvičí jógu, pilates či se jakkoli jinak hýbe, může své nasportované kilometry proměnit v koruny. „Každý nasportovaný kilometr, každou spálenou kalorii proměníme v peníze. Ty pak splní sen těm, kteří to potřebují. Zdenek Obadal je náš splněný sen číslo 10,“ říká k projektu aktivní sportovec a člen vedení Skupiny B. Braun Alan Munteanu. Soutěž byla poprvé spuštěna v roce 2016. Od té doby se podařilo splnit sen již deseti vybraným lidem. Mezi nimi je například těžce nemocný Libor, který si přál šlapací autíčko, malý Filip, který bojuje s akutní leukémií a toužil dostat nové kolo. Zaměstnanci také například vysportovali peníze na notebook, jenž pomůže ve studiu i kariéře Pavlovi, který se chce po životě v Centru Klokánek postavit na vlastní nohy. Během dnešního slavnostního předání bylo představeno také nové logo projektu B. Braun pro život. „Spojujícím tahem v srdíčku propojujeme smysluplnou pomoc konkrétním lidem či projektům. Propojujeme se se správnými lidmi a snažíme se pomáhat tam, kde je to aktuálně potřeba,“ vysvětluje symboliku nového loga Martin Kuncek za vedení Skupiny B. Braun.
Cyklistika a paralympiáda
Silniční cyklistika se poprvé představila na Paralympijských hrách v roce 1984 (New York/Stoke Mandeville) a od té doby je na programu pravidelně. Dráhová cyklistika byla do programu her zařazena v roce 1996 (Atlanta). Sportovci spolu soutěží v jednotlivých klasifikačních třídách, do kterých jsou rozděleni podle typu postižení. Tělesně handicapování sportovci závodí buď na klasických kolech anebo dle svého postižení a klasifikační třídy, na tricyklech či handbike. Zrakově handicapovaní sportovci jezdí ve dvojicích na tandemových kolech.
Mimo Paralympijské hry závodí sportovci na mezinárodním poli na světových a regionálních mistrovstvích, světových a Evropských pohárech.
Disciplíny na programu PH:
dráhová cyklistika: stíhací závod, časovka na 1km / ženy 500m, tým sprint
silniční cyklistika: silniční závod, silniční časovka, závod týmů
ZDROJ: https://paralympic.cz/cpv/cpt/sporty/paralympijske-sporty/cyklistika/
Vznik handbike
Podle odborné literatury pochází první dochovaná zmínka o ručním kole z roku 1655. Tehdy si mladý šikovný hodinář Stephan Farfler z Norimberku, který byl postižený dětskou obrnou, zhotovil kolečkové křeslo poháněné na principu rumpálu. První „novodobý“ handbike byl pak podle dostupných zdrojů vyrobený v osmdesátých letech v USA.