Příslovečnou vlajkovou lodí letošního ročníku je impozantní Meteorit vynikajícího italského umělce Riccarda Cordera, jež své místo na několik měsíců našel v Baarově parku na Praze 4. Masivní instalace z broušené oceli je jedním ze dvou děl, jež Cordero zařadil do letošní linky Sculpture Line. Druhou instalací je neméně fascinující objekt s názvem E. T. Riccardo Cordero je v současné době prezidentem Associazione Piemontese Arte. Od roku 1960 vystavuje v Itálii i zahraničímá za sebou celou řadu samostatných i společných expozic. Dále si návštěvníci mohou na hladině Vltavy prohlédnout sedmimetrový Otazník japonského tvůrce Junichira Ishii, hravé Nohy z vody Kurta Gebauera, umístěné ve Vojanových sadech, či majestátní bronzové Koně Michala Gabriela, jež „cválají“ po piazzetě Národního divadla.
Letošní festival představí opět celou řadu originálních soch a instalací. Kromě již zmíněných děl si pozornost zaslouží také tři Manty Michala Trpáka, které se vznášejí nad hlavami návštěvníků Novoměstské radnice, či Medvěd Ondřeje Bílka, jenž drží stráž v Tančícím domě. Všechny, kteří procházejí kolem budovy Černé labutě, zve k posezení křeslo ve tvaru obří Ruky z dílny Alexandry Koláčkové. SCULPTURE LINE však nevede pouze centrem města, ale zavede své následovníky i do jeho okrajových částí. Dolní Břežany zdobí tajemný Corpus Angelicus Stefana Milkova, u Bobové dráhy na Proseku dělá dřep obří Cvičící postava Jakuba Flejšara a mramorová Fontána Františka Svátka přináší krásu i osvěžení do chodovského Business Parku.
Za úspěšným projektem stojí společnost Sculpture Line v čele s Ondřejem Škarkou a Janem Holáskem.
Kde se zrodil nápad na festival SCULPTURE LINE?
OŠ: V Praze se koná mnoho vernisáží a kulturních akcí, ale my jsme chtěli přenést umění z galerií za lidmi přímo do ulic, postavit jim ho doslova do cesty. Naším záměrem bylo oživit veřejný prostor a po vzoru mnoha světových metropolí u nás založit novou tradici. Sochy mohou architekturu nebo veřejný prostor významně doplnit a dodat mu další rozměr, emoci, příběh či tvář.
Vy jste se do SCULPTURE LINE zapojil letos. Čím vás projekt zaujal?
JH: Je to něco nového, kreativního a inovativního. Mám rád umění, veřejný prostor, architekturu a urbanismus a Sculpture Line v sobě toto vše jedinečným způsobem spojuje. Dlouhodobě se v tomto prostředí pohybuji a kultivaci veřejného prostoru vnímám jako nesmírně důležitou.
Sculpture Line se letos uskuteční podruhé. Co to pro vás znamená?
OŠ: Je to především velký závazek. Loňský rok byl premiérový, šli jsme do toho s velkou dávkou nejistoty, a výsledek předčil všechna naše očekávání. Nyní to musíme obhájit. Chceme, aby se projektu účastnili renomovaní umělci, ale zároveň chceme podpořit i umělce začínající. A to se týká i zahraničí, protože výtvarníků, kteří se u nás věnují umění ve veřejném prostoru, není nevyčerpatelné množství a my musíme zároveň myslet do budoucna.
Kudy „sochařská linka“ povede?
OŠ: Snažíme se vybírat nejen frekventovaná místa, jako je například Piazzeta Národního Divadla nebo Staroměstské náměstí, ale představovat i atraktivní, a přesto méně známé lokace. Funguje to trochu jako navigace – umožňuje nám to nasměrovat lidi na nová místa a vyprávět jim příběh.