Navzdory úspěšnému projektu máme snahu metodiku stále vylepšovat a neuchýlit se ke stereotypní rutině. Kladli jsme si otázku, zdali by bylo možné objektivně hodnotit přínos kurzu po dovednostní stránce. Přínos kurzu z pohledu subjektivního je jednoznačný, ostatně v dotaznících na konci kurzu vždy získáváme od účastníků důležitou zpětnou vazbu. Nicméně naším zájmem bylo nalézt testovací nástroj, který by postihoval změnu v dovednostním rozvoji a verifikoval i standardizoval podmínky testu.
Speciální virtuální trenažér přenáší data do digitální formy
Příležitost na sebe nenechala dlouho čekat a za laskavého přispění společnosti Mivamed byl na kurz pro pilotní test zapůjčen laparoskopický trenažér LapSim 3D. Jedná se o speciální virtuální trenažér, který dokáže přenášet pohyb nástrojů operatéra do digitální - virtuální formy. Účastník tak může na trenažéru absolvovat cvičení různé obtížnosti. Výjimkou nejsou ani standardní laparoskopické zákroky, jako např. cholecystektomie, appendektomie, hysterektomie atd. Výhodou trenažéru je možnost během cvičení zaznamenávat veškeré odchylky, chybovost a porovnávat je v rámci cvičení mezi sebou. Výsledek testu je standardizovaný a kvantifikovatelný. V kombinaci s pracovním kontextem účastníka tak lze dobře sledovat progres dovedností a faktor učenlivosti každého jednotlivce.
Pro pilotní test byla náhodně vybrána skupina tří lékařů-chirurgů a čtyř lékařek z oboru gynekologie
Před zahájením kurzu každý z účastníků absolvoval dvě cvičení různé obtížnosti. Skupina chirurgů byla „zkušenější“, každý již ve svém zaměstnání absolvoval laparoskopickou operaci. Lékařky-gynekoložky takovou příležitost neměly, což je patrné na výsledcích cvičení vyšší obtížnosti. U lékařek ve srovnání s lékaři chirurgy byl pak celkově signifikantně významný progres. Při podrobnější kontrole výsledků jsme však učinili závěr, že u cvičení nižší obtížnosti nedochází u skupiny testovaných k významné změně. Pro další kurz pak bude důležité nastavit baterii testu s vyšší obtížností, která bude lépe postihovat dovednostní změnu. V níže uvedené tabulce je možné sledovat vývoj v procentuelním vyjádření.
Vyjma přínosu LapSim 3D jako testovacího nástroje jsme zaregistrovali velmi důležitý fenomén, a tím je zvýšená motivace účastníků a snaha se zlepšovat. Lékaři spontánně reagovali na výsledky testu zvýšeným úsilím „trénovat“. Pro kmenovou kliniku či oddělení lékařů je pak zpětná vazba důležitou informací o potenciálu mladého lékaře.
Jsme přesvědčeni, že uvedená metodika testování bude v rámci kurzů Aesculap Akademie standardem, a těší nás velmi pozitivní ohlasy absolventů kurzu. Mírně modifikovaný kurz má naplánovaný ve svém programu polská Aesculap Akademie.