Již ve velmi útlém věku se Irena Křivánková rozhodla stát se malířkou. Svého snu se nevzdala a v roce 1999 absolvovala ateliér figurální monumentální malby na Fakultě výtvarných umění v Brně u profesora Jiřího Načeradského. Přesně před dvaceti lety, ještě před dokončením studií, měla v Brně svou první samostatnou výstavu (Galerie v IBC). Mnohé se od té doby změnilo.
Pokud by před nás pověsili dva obrazy, jeden z počátků Ireniny tvorby a druhý ze současnosti, možná by nás ani nenapadlo, že se jedná o díla téhož umělce. Počáteční tvorba Ireny Křivánkové, ovlivněná mimo jiné výtvarným projevem již zmíněného Jiřího Načeradského, je velmi expresivní, jak tahy štětcem, tak svou barevností. Figury v jejích výjevech ze života mají výrazné kontury a celkovou výrazovou dynamiku. Velká plátna, která má Irena v oblibě, jí umožňují rozpřáhlé tahy štětcem, dopřávají jí pocit svobody. Nevyhýbá se však ani intimním formátům. Ireniny obrazy nepostrádají hravost a vtip. Dokládají to například obrazy s tematikou buldočků z let 2001-2002. Irena Křivánková náměty svých obrazů svižně střídá. To vychází z umělčina přístupu k malbě samotné, vždy totiž maluje to, co je jí v tu dobu nejbližší, co ji zasáhne až do nitra duše. Od autoportrétů, krajin intenzivních barev či figurálních výjevů se přes motivy fauny dostává k flóře. Konkrétní se pomalu stává abstraktním. Barevnost Ireniných obrazů se uklidňuje, zjemňuje. Když už máme pocit, že jsme Ireninu dílu porozuměli, překvapí nás zcela odlišným stylem i výrazovými prostředky. Marně bychom tak v díle Ireny Křivánkové hledali vzorec, podle kterého volí náměty a barevnost svých obrazů. Vše se mění v závislosti na jejím momentálním i životním rozpoložení.
Pohled do akvária. Tak by se daly charakterizovat nejnovější Ireniny malby. Napovídá tomu i název právě probíhající výstavy - TETRAMIN (chovatelé akvarijních rybek již vědí, že se pod tímto názvem skrývá krmivo pro rybičky). Nejedná se o náhodu. Mnoho děl vzniklo poté, co si do Irenina ateliéru našlo cestu akvárium s různými druhy rybiček, které se postupně staly jejími domácími mazlíčky. Ireniny obrazy z poslední doby jsou na pomezí reálného a abstraktního světa. Na obrazech rozeznáváme traviny nacházející se pod vodní hladinou, přesto však celý výjev působí velice snivě, fantaskně. Až nás nutí pochybovat o tom, co před sebou vlastně vidíme.
Irena Křivánková v současné době žije a maluje v Praze. Od roku 2014 zde působí jako odborná asistentka ateliéru Intermédia na 1. soukromé vysoké škole uměleckého zaměření Art & Design Institut. Irena není pouze malířkou a kreslířkou, podílí se také na realizacích pro film a divadlo (pracovala například na snímcích Poslední sezóna režiséra H. Bočana nebo Bestiáři režisérky I. Pavláskové či na slavném zahraničním seriálu Borgiové režiséra O. Hirschbiegla aj.).
Kristýna Pražanová
Art &Event Gallery Černá labuť