OrthoPilot otevírá operatérům obzory, říká elitní ortoped
Ing. Lucie Kocourková
2. listopad 2020
Přednosta I. ortopedické kliniky Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně MUDr. Tomáš Tomáš, Ph.D., patří mezi českou špičku v ortopedické operativě. Mívá dny, kdy vymění až čtyři kolenní nebo kyčelní klouby. Pomocníka mu už přes dvacet let dělá OrthoPilot, nejčastěji užívaný navigační systém na světě, který teď představil poslední verzi Elite.
přednosta I. ortopedické kliniky Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
MUDr. Tomáš Tomáš, Ph.D.
Elitní ortoped a specialista na nádorová onemocnění pohybového aparátu vystudoval Lékařskou fakultu Masarykovy univerzity. Ve své kariéře vedl několik operací, které se v Čechách do té doby neprováděly. Před dvěma lety například se svým týmem implantoval pacientovi novou lopatku vyrobenou na 3D tiskárně.
Pane přednosto, jak dlouho výměna kolene nebo kyčle trvá a kolik jich ročně uděláte?
V současné době je to už naprosto běžná operace. Trvá zhruba hodinu a u nás na klinice jich provedeme asi 900 ročně.
Laicky řečeno, OrthoPilot je zdravotnický navigační přístroj, pomocí něhož se vyměňují velké klouby, jako je koleno a kyčel, je to tak?
Ano, máte pravdu. Navigační přístroj se používá hlavně v endoprotetice kolenního kloubu, dá se použít i u endoprotetiky kyčle, ale tam jeho výhody nejsou až tak zřejmé jako u endoprotézy kolenního kloubu.
Proč? Protože koleno je složitější než kyčel a navigace tam je potřebnější?
Přesně tak. Problém kolenního kloubu ve srovnání s kyčelním je v tom, že pohyb v kolenním kloubu je podstatně složitější. Zatímco kyčelní kloub je jednoduchý kulovitý kloub, u kolenního kloubu probíhají kromě pohybu ohnutí a narovnání také rotační pohyby a pak také translační pohyby kloubní plochy stehenní kosti vůči kloubní ploše holenní kosti. Pohyb je tedy poměrně složitý a dosáhnout dokonalého postavení endoprotézy tak, aby fungovala v řádu desítek let, není u kolenního kloubu úplně jednoduché.
V čem je hlavní přínos navigace při operaci?
Navigační přístroj nám umožňuje osadit korektně endoprotézu nejenom ve smyslu kostního osového postavení, ale napomáhá i při korektním vyvážení měkkých tkání. Chirurg tak operuje přesně a ergonomicky. Řekl bych, že OtrhoPilot otevírá chirurgům nové obzory a pomáhá jim docílit stále lepších a lepších výsledků.
Rozumím dobře, že klíčovým dopadem je tedy zvýšení přesnosti operace?
Ano. Navigační systém při operaci zvyšuje přesnost implantace kolenní náhrady přibližně o 15 procent, z nějakých 80 procent až na 95 procent. Tím tedy zvyšuje životnost a funkčnost umělého kloubu.
Co vás OrthoPilot v průběhu generací naučil?
OrthoPilot nás vždy učil, učí a bude stále učit, jak správně endoprotézu voperovat, nejen tím, že nám ukazuje osazení, ale i tím, že nám umožní precizní vyvažování měkkých tkání. Učí nás vlastně korektně operovat. A to je naprosto zásadní.
OrthoPilot ELITE je už čtvrtá řada přístroje. Jak se přístroj vyvíjel?
Přístroj má nyní nový koncept a hodně softwarových zlepšení. V podstatě jde o zjednodušení všech kroků. U prvních generací trvalo poměrně dlouho například nabrání referenčních bodů, ze kterých přístroj vychází při vytvoření jakéhosi virtuálního kolenního kloubu. Mnohem déle trval výpočet korektního postavení.
Takže především přinesl zrychlení ve všech ohledech?
Určitě. U prvních generací se jednak těch bodů sbíralo podstatně víc, bylo to dost složité a zabralo to samozřejmě více času. Kromě zrychlení došlo také k zásadnímu zjednodušení. Jednoduchý je sběr bodů a získání jednoduché validní informace, se kterou pak můžete pracovat. Naplánovat si v podstatě v komunikaci s počítačem postavení endoprotézy tak, aby to vyhovovalo vaší představě, tedy tomu, jak vy si myslíte, že to bude pro pacienta nejlepší.
Jaké další výhody přístroje OrthoPilot ELITE stojí za zmínku?
Především jednoduché zacházení a osvobození nás lékařů od nadbytečné dokumentace. OrthoPilot Elite informace nejen zobrazuje, ale také zaznamenává. Výsledky se zobrazují a zaznamenávají na obrazovce včetně všech detailních informací. Dokáže také sestavit lékařskou zprávu pro pacienta nebo poskytnout data pro komplexní analýzu.
Jaké výhody přináší OrthoPilot pacientům?
Celosvětově není úplně spokojeno s endoprotézou kolenního kloubu až dvacet procent pacientů. Ti mají menší nebo větší potíže, nejedná se ale o nic enormního. U kyčelních kloubů toto nevidíme. Použitím precizního osazení endoprotézy s precizním vyvážením měkkých tkání se tedy chceme vyvarovat těchto pooperačních potíží s většími nebo menšími bolestmi, které se mohou u pacientů vyskytovat, a významně prodloužit přežití endoprotézy.
Dalo by se říci, že se díky navigaci snižuje riziko pooperačních komplikací?
Riziko pooperačních komplikací se příliš nesníží, nicméně se prodlouží přežití endoprotézy, jak jsem již zmiňoval. U kolenního kloubu není zatím přežívání tak dlouhé jako u endoprotéz kyčelního kloubu. Už se to ale pomalu zlepšuje. U kolenního kloubu tedy mluvíme o deseti letech a více, zatímco u endoprotéz kyčelního kloubu můžeme pacientům zaručit dvacet třicet let přežití endoprotézy.
Dokázal byste to vyjádřit procentuálně?
Po deseti letech je životnost endoprotézy řekněme o 11 procent vyšší při operaci provedené s OrthoPilotem než při standardně odvedené operaci. Nutno dodat, že při standardní operační technice je také rozptyl osových chyb větší než při operaci s navigačním systémem, nicméně zkušený operatér určitě dokáže endoprotézu kolenního kloubu udělat také téměř tak dobře jako s použitím OrthoPilotu. Když si to však sečtete a dáte dohromady zkušeného operatéra a OrthoPilotu, pravděpodobnost dobrého výsledku se prostě zvyšuje.
Jak často u vás v Brně na klinice tohoto chytrého pomocníka využíváte?
Na naší klinice operujeme pomocí této navigace z dvaceti třiceti procent. Do budoucna se samozřejmě budeme snažit operovat čím dál víc endoprotéz s navigací. OrthoPilot totiž podává chirurgovi přesnou nepřetržitou zpětnou vazbu o implantátu a poloze nástrojů.
Kolik operací už jste takto provedl?
Určitě stovky. A po celém světě už bylo zdárně provedeno přes tři sta tisíc operací s pomocí navigace endoprotézy.
Jste špičkovým chirurgem. Jak jste se cítil před první operací s tímto navigačním systémem?
Samozřejmě jsem pociťoval určité rozpaky, protože to bylo něco nového. My chirurgové jsme však přizpůsobiví, takže brzy jsme se do toho dostali. Jde jen o to, že se to člověk musí naučit. Navigace vás nevede přímo při operaci, ale pomáhá vám správně uložit endoprotézu. Pokud se na ni spoléháte stoprocentně a nespolupracujete s ní, nemusí to dopadnout úplně dobře. Je to zkrátka o tom, že navigace vás vede a pomáhá vám v té správné operační technice.
V dnešní době se nemocnice po celém světě snaží o optimalizaci cesty pacienta nemocnicí, tzv. pathway. Jak daleko jste v oblasti ortopedických operací?
My jsme na začátku, teprve budeme s pathway začínat. Víme, o co jde, a určitě to máme v plánu. Nyní je na pořadu dne diskuse o tom, jak to v naší nemocnici zavést.
Správně nastavená pathway má medicínské výhody pro pacienta a nemocnici dokáže ušetřit finance. Souhlasíte?
Ano. Kromě komfortu pacienta, který je nesporný, je velkým benefitem pathway také ekonomika nemocnice. My máme v tuto chvíli naskladněno instrumentárium pro endoprotézy, které stojí řádově stovky tisíc, a těch instrumentárií máme několik. Pro předoperační přípravu musíme být u pacientů připraveni na všechny eventuality, od velikosti endoprotézy, od typu operace, stavu kostní tkáně a dalších faktorů, které to ovlivňují. Pathway nám umožní tuto širokou škálu možností, na kterou musíme být připraveni, zúžit jenom na specifické problémy pacienta. Ten je pro nás samozřejmě nejdůležitější.